NLP

NEURO LINGUISTIC PROGRAMMING – NLP

למרות שהמודעות בישראל לשיטה זאת הולכת וגדלה בימים אלה ממש, הרי שמדובר בשיטה ששורשיה כבר בשנות ה-70 של המאה הקודמת. יסודה של שיטת NLP בניתוח האופן בו אנשים המצליחים להעביר רעיונות וללמד אנשים כיצד לשנות את חייהם. מתוך הניתוח של המאפיינים שאל אותם אנשים והאופן בו הם מדברים ומחנכים, זיקקו יוצרי השיטה מודל שמסייע בייזום תהליכים לשינוי תודעתי אצל אנשים. הרעיון? שימוש במילים כדי לתכנת את העצבים.

יסודות השיטה בשנות ה-70


כאמור, ראשיתה של שיטת NLP כבר בשנות ה-70 של המאה הקודמת, עת ניסו ד"ר בנדלר ופרופ' גרינדר לפענח מדוע ישנם אנשים המצטיינים בתחומי התקשורת והטיפול. לאחר איסוף הנתונים וניתם גילו השניים כי יש הרבה מן המשותף אצל אותם אנשים המצטיינים כאמור. את המשותף הזה זיקקו בנדלרוגרינדר לכדי שיטה המוכרת היום בשם NLP.

ההבדל בין NLP לטיפול פסיכולוגי

כפי ששמו מרמז, ה- NLP אמנם יוזם שינויים פסיכולוגיים ונוירולוגיים, אלא שהרעיון הוא לבצע את זה בשיטה של תכנות. בטיפול פסיכולוגי רגיל, משוחח המטופל עם המטפל ועובר תהליך קוגניטיבי (מודע) בעיקרו של שינוי ההתייחסות שלו לנושא מסוים. באמצעות ה-NLP מתבצע השינוי על ידי שימוש בטכניקות שונות שמאפשרות ממש "תכנות" של התגובה ושינוי ההתייחסות באמצעות השיטה. יש לציין כי ישנה מחלוקת לגבי היות ה-NLP טיפול פסיכולוגי וכי לעת הזאת, NLP איננו מוכר כטיפול כזה ולפיכך ישנם טיפולים אשר מטפלי ה-NLP אינם מורשים לעשות

שינוי מעמיק ביעילות ובזמן קצר

היתרון המרכזי של שיטת NLP הוא בכך שניתן להגיע לשינוי משמעותי בתפיסה ובגישה של אדם לנושא כלשהו באופן מהיר יחסית ואפילו למן הטיפול או הייעוץ הראשון. השיטה משמשת מאמנים אישיים רבים כדי לסייע למתאמנים שלהם להגיע לתוצאות במהירות. ישנן שיטות רבות כיום המציעות פתרונות שונים כדי להביא אנשים לבצע שינוי כזה או אחר באופן התנהלותם, אם במישור האישי ואם במישור העסקי, אך דומה כי שיטת ה NLP מוכיחה עצמה שוב ושוב כשיטה יעילה ביותר, והיא מביאה עימה את השינוי המיוחל!

 

Strip Line1
Strip Line2